lördag 5 december 2009

Dop

Ligger fint i sin fina dopklänning som min mormors alla barnbarn & barnbarnsbarn haft.
Mor & son i Haga kyrkan redo för att få namnet John Åke Albert.

En stund för eftertanke!


Fredagsbadet inför dopet, jag övade och hälde lite vatten på Alberts huvud.




Taget innan allt körde igång,P hade kavaj på sig när det var på riktigt.



I Torsdags fick jag och P svininflunsasprutan, äntligen! Lite öm i armen var jag under fredagen men jag och Albert drog iväg på Fotterapeuternas julbord.(Fredagens lärdom var: GLÖM aldrig nappen!!!) Träffade några klasskompisar, det var väldigt kul att se dem igen och höra hur det går för dem. Efter detta åkte vi och handlade lite inför Porthällas julbasar för Peter. Albert var då inte så nöjd så snabbt åkte vi hem så han fick både mat,napp och sova på mammas mage.
Efter vilopausen drog vi och hämtade P, handlade lite o sen hem igen.
P kände av sprutan och hade varit lite ur gängorna under dagen så han och Albert lasde sig och vila lite. Själv satte jag igång och skalade 5 kg potatis,lök och delade på nästan 3 kg kött. Storkok till dopet. Resultatet blev en väldigt god sjömansbiff.
Halv tio låg jag i sängen för att ladda inför dagens dop då hade jag lämnat köket i ett härligt oordnat skick. Får bli en annandag och förhoppningsvis någonannans bekymmer.
Klockan ringde sex i morse. Det var väl inte så att jag hoppade upp av glädje, tack o lov så var P mycket piggare så han gjorde frukost på sängen till mig. Efter det var det bara att sätta fart. Halv nio skulle vi vara och förbereda på Annedalsgården där vi skulle vara efter dopet. Otroligt nog så var vi där då. Hade "bara" glömt en grej och det var Elsas doppresent. Albert döptes i Haga kyrkan tillsammans med sin kusin Elsa. Fäderna är döpta där för 37 år sedan.
Det skulle bara vara en dopgudtjänst och bara kusinerna som skulle döpas. Prästen hade sagt till oss att vi skulle gå in tillsammans genom hela kyrkan. För att krångla till det hela skulle faddrarna (=fäderna) bära in sitt fadderbarn, och jag efter Albert och den andra faddern bakom mig. Detta gick bra. Men sen när vi skulle stälal upp oss runt dopfuntet. Då skulle vi ju stå familjevis men faddrarna höll ju fortfarande sina fadderbarn, så jag stod brevid Albert & M, syrran brevid mig och P stod med Elsa & J. Men barnen fick rätt namn, det var väl tur att det var blåttband på Albert så prästen visste vem som var vem:)
Tycker det hela gick bra, jag var lugn och fin, har en förmåga att få fnitter attacker när jag blir nervös och tittar på min bror,syster eller far. Men klarade mig utan fnitter.
Det blev kalas efter dopet med sjömansbiff och kycklingkorvgryta. Kafe och kaka efter det.
Albert var en go kille och var vaken mycket under dagen.
Verkligen en lyckad dag, men nu är jag helt slut och ska ladda för morgon dagen då vi ska var på scoutgården tidigt för att ordna inför P basar.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar