söndag 30 oktober 2011

Blod, svett & tårar

På fredagar är Albert ledig från förskolan och efter att vi vart en tur till återvinningen tog vi en sväng till vår skog tvärs över gatan. Hann med både frukt & busstund. Sen när vi skulle gå hem vet jaginte riktgt hur han lyckades men Albert slog sin underläpp mot bromsen på vagnen, så det kom lite blod. Tårar kom oxå men det hela gick snabbt över.
På efremiddagen påbörjade vi dagens middagsprojekt. Eftersom Albert tycker om att vara med i köket fick han det idag. Först diskade han lite och sen hjälpte han mig när vi gjorde hemmagjorda fiskpinnar. Vispa ägg till paneringen var roligt, att testa om mjölet fastnade på den fuktiga magen var oxå roligt:)Att smaka på fisken o ströbrödet var oxå roligt. Och så länge Albert är nöjd är jag nöjd. Hjalmar låg på golvet och tittade på. P blev väldigt överaskad över middagen. Jag blev mest överaskad över hur mycket A åt till middagen. Efter maten sattes tvn på och killarna satte sig framför den medans jag skulle få "puddra näsan" ensam. Hann dock bara sätta mig då jag hörde ett vrål. Albert hade tagit sin lilla gröna trädgårdsplaststol och ställt den mellan linneskåpet och soffbordet, satt upp fötterna mot skåpet och tryckt till. Resultatet blev att han ramla bakåt rakt på bordskanten. Så när jag hörde vrålet rusade jag ut och ser min lilla vilde liggandes(sittandes) i sin stol med huvudet på kanten och inte ett ljud kom från honom. Jag slet upp honom i min famn och blev alldeles blodig på handen. A var så chockad att han hade munnen öppen som att han skulle skrika men det kom iinget ljud från honom. Jag blev livrädd att han inte fick ngn luft så jag bara skrek på honom och då började han skrika och gråta. Ett härligt ljud tyckte jag då. P fick hämta en våt kall trasa som vi la mot såret. Tack o lov slutade blöda väldigt fort och det visade sig var ett litet sår så vi åkte inte in till östra. En miljard tankar han dra genom mitt huvud. Tröjan blev så blodig. O jag svettig. Men nu mår han fint.
Lördag morgon drog vi ut till skog på läger över dagen, ja alltså vi var bara över dagen, lägret hela helgen. min kår var ute ihop med Hjällbo. Himla kul att träffa gamla scoutvänner. Albert trivdes som fisken i vattnet, stora ytor att springa på och många att busa med. H sov eller åt, tror han trivdes han med. Men frisk luft suger, hela familjen var väldigt trötta när vi åkte hemåt, A somnade i bilen vilket resulterade i att han var piggast under kvällen och slocknade i min famn framför tvn 21:25, fem minuter innan jag gick o la mig. Vi tittade på Så mycket bättre och A var tvvungen att dansa fort det kom lite musik. Vi vuxna var inte lika aktiva.
Helgen avslutades i dag med att fira min brorsdotters 7 års dag nere i Frillesås. När vi kom hem gjorde jag flygande jakop på resterna av kyckligen vi åt igår. Sen röjdes det en del i hemmet innan fighten startade. Vi har fight med A vid varje tandborstning. I dag var det P tur. I en halvtimme höll de på att tjafsa. albert vägrar verkligen att borsta tänderna, det blir många tårer och skrik, vi har prövat det mesta, att han borstar själv, han borstar mina o jag hans samtigt, fasthållnining mm. Det bästa är när han vill borsta själv eller ibland när heltplötsligt låter lilla mor eller far borsta. Vissa dagar är man glad om han fått lite tandkräm i munnen, Så har någon tips på hur vi ska göra är det bara att säga till.
Så någon lugn helg har vi inte haft men det har ändå varit en väldigt skön helg. Härligt att få vara med familjen och ute i naturen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar