söndag 31 oktober 2010

Underbar helg!

I bröllopspresent fick vi presentkort på hotellövernattning samt ett restaurangbesök. Så i fredags var det dax. P körde A till sin moster medans jag arbetade på kliniken. När klockan var halv tre tog jag o P bussen in till stan. Vi började vårt barnlösa dygn med en sen lunch på Steinbrenner & Nyberg, sen mätta o glada checkade vi in. Upp på rummet och sova middag.

Efter en härlig tupplur fixade vi till oss och tog en drink i baren innan vi knallade vidare till restaurang Avalon. Nu började en otrolig middag. Vi blev förda till vårat bord och fick frågan om vi ville ha en appertif. Vi tog varsitt glas mousserande vin medans vi studerade menyn. Vi hoppade förrätt och bestämde oss för en kött och en fisk rätt. Efter vi hade bestämt oss kom det ut tre sorters goa bröd med två sorters smör, sen kom servitören med en apritretare. När han ställt ner tallrikarna la han våra servetter i knät. Den servicen är man inte van vid. Den smariga aptitretaren bestod av en lättrökt hälleflundra med en grön ärtpure kula och en liten krutong.

Jag som älskar all slags rökt mat bara njöt. Nu blev vi verkligen förväntansfulla på vår mat. När servitören ställt ner våra tallrikar berättade han vad det var vi beställt. P hade tagit en örtstekt ryggbiff med svart tryffelsky,variation på kål,rostad kastanj och persiljerotscreme. Jag tog en halstrad marulk med svampsky,skum på mussla och vitlök, brandande på rökt marulk och confiterad vitlök. Så j-vla gött! Det bara smalt i munnen. Vi njöt avfulla muggar. Trevligt att njuta utan lille A. När maten var uppäten kom desserten in. P hade valt en osttallrik med fem olika ostar. Jag valde en hjortronpannacotta med granskottsglass,torkade lingon och harsyra. Mycket spännande smak upplevelse. Men gott.

Efter en dunder matupplevelse ville jag gå på nattklubb men fick väl inse att jag inte skulle palla det. Så vi strosade långsamt genom stan tillbaka till vårt hotell där vi tog oss lite att dricka i baren.
Klockan 23 låg småbarnsföräldrarna och sov sött.

Lördagen startade vi med ett litet hotande bombhot:) och en härlig hotellfrukost, som min make njöt av lite mer än jag. Vita bönor till frulle är inte riktigt min grej.
Efter frukost checkade vi ut och drog hem för att hämta bilen och sen A.
När A var hämtad drog vi på läger.

Det har verkligen varit en underbar helg. Först få vara på tumanhand och sen vara på läger.
A har börjat gå och blivit lite mammig. Säger mamma.

Nu laddas det för en kommande härlig vecka, hoppas jag iallafall.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar