måndag 7 september 2009

Vad var det som hände för 10 dagar sen igentligen?

Jag har fått en del frågor om vad som hände innan förlossningen,under och efter tänkte kortfattat dra det här.
Allt började på torsdagen, jag var på en mässa o jobbade för föreningsrådet. Hade lite blödning men tänkte inte så mycket på det utan att det går nog över. Jag skulle på föräldrakurs på kvällen så jag tänkte prata m barnmorskan som håller i kursen då. Barnmorskan rådde mig att åka hem och lägga mig och ta det lugnt Vilket jag gjorde. På natten vaknade jag av att jag hade lite ont i ryggen så jag var tvungen att gå upp och ta en Alvedon. Somnade gott efter det.
Fredag
Fredagen blödde jag fortfarande lite grann och sa till P innan han gick till jobbet att han var tvungen att ha på sin mobil hela dagen. Jag ringde min barnmorska och hon sa att jag var i Latensfasen. Jag fick då erkänna för henne att jag totalt glömt allt jag lärt mig på f-kursen så hon sa bara att du kommer troligtvis få barn under helgen. ??????????? uppstod då i min hjärna. I helgen? Jag skall iväg på scoutmöte och vi skulle ju greja hemma. Jag fick rådet att ta det lugnt och vila mycket av min barnmorska.
Värkar
Värkarna kom då inte så ofta och gjorde inte så ont. Mitt på dagen började jag kolla hur ofta de kom och då var det en gång i trekvarten. När klockan var 17.05 ringde jag P som då var på väg hem från jobbet och bad honom att gå lite fortare för nu kom värkarna lite oftare och jag hade svårt att klocka dem själv. Då var det ca 4-5 min mellan värkarna och det var tur att jag hade en sänggavel att hålla i.
P kom hem och jag ringde till BB, de sa att vi var välkomna. P fick ringa och säga till sin mor att vi inte kommer på födelsedagsmiddagen för det skulle bära av till BB. Jag började leta efter pappret där det stod vad man skulle ha med sig. Det pappret hittade jag inte men vi fick iallafall med oss kamera o mobiler.

BB
Kl 19.10 var vi inne på förlossningsrummet. Barnmorskan satte på mig grejer för att mäta hjärtljud och mäta värkarna. Eftersom vattnet inte gått så kunde hon inte kolla hur mycket jag var öppen. Har en kompis som jobbar på förlossningen så hon var inne o pratade en stund. Hon trodde inte det skulle komma ngn bebis förrän på lördagen.
Det blev skiftbyte 2130 och nästa barnmorska kom. Började de med lustgas som smärtlindring, efter ett tag hjälpte inte det och då skulle hon gå iväg och fixa sterila kvaddlar till mig.
Vattnet
Då så det bara poff och vattnet gick. Jag bad P kolla under täcket om det var vattnet som gått och det trodde han. Så vi kallade på barnmorskan. Jodå så hon nog har vattnet gått. Strax där efter sa jag att jag måste bajsa.(Ingen hade upplyst mig om att det det skulle kännas som man bajsa på sig) du ska inte bajsa, du ska föda barn sa barnmorskan.
Krystning
Svich svich så kallade hon på undersköterskan och de byggde om sängen till en förlossningssäng. Nu ser jag ett hårigt huvud sa barnmorskan, jag bajsar ner mig sa jag.
Av barnmorskan fick jag ett lakan med en knut i änden så när jag krysta skulle jag dra i lakanet och ha hakan i bröstet. Nu hade jag ingen lustgas. BM coacha mig jätte bra och sa till mig vad jag skulle göra. Andas,flåsa slappna av. Det var bara att lyssna o lyda. Efter 15 min krystning ploppa det till och ut dök Albert. 3 veckor förtidigt. Kl var 23.55 och det var fortfarande P födelsedag. Grattis P! Ett stort tack till barnmorskan!
Lördag-BBavdelningen
vid 3 tiden kom vi upp på BB avdelningen och fick lägga oss. Sova var väl inte det lättaste låg mest och kollade på den lilla mannen som jag hade blivit mamma till.
Lördagen ägnades åt att försöka lära mig amma, äta, vila och bara titta på den lille Albert. Han även läkarundersöktes och fick godkänt. Men vi skulle stanna kvar då han var förtidig.
Söndagen - tisdag
Det funkar inte riktigt som det skall, Albert går inte upp som han skall i vikt och jag blir helt knäckt av alla råd som barnmorskor & barnskötare ger mig varje gång de kommer in på rummet. Jag upplever det tredje dygnet då man börjar lipa för ingenting och är väldigt känslig. Vill hem.
Onsdag
på morgonen säger barnmorskan att idag får ni nog åka hem. Va lättad jag blir. Äntligen. Jag är väldigt less på sjukhusmaten och drömmer om potatisgratäng. Det görs PKUprov och samtidigt tar de ett "gulhetsprov" . Senare på em få jag beskedet att vi kommer inte hem för provet var lite högt. Blir väldigt ledsen. Vill hem ännu mera nu.
Torsdag
Läkarundersökning igen. Läkaren säger att vi får åka hem, jag blir överlycklig. Men vi måste tillbaka nästa dag för vikt kontroll.

Efter lite meckel hur man får fast bilbarnstolen åker den lilla familjen hem..


Blev inte så kort..fortsättnig kommer om hemkomsten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar